Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten (Signaler/säkerhet)
Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.
På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.
Det är det väl inte. Där står ju visserligen:På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.
Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.
Man kan i och för sig tänka sig att läsa linjebokens uppgift som att det på sträckan förekommer sådana blocksignaler. Däremot saknas det upplysning om vilka blocksignaler som INTE kan försignalera. Vad är problemet med att som förare vara beredd på att signalen kan vara försignalerande även om man aldrig kommer att vara med om det? Spelar det någon roll om det är teoretiskt uteslutet eller bara väldigt ovanligt?
Det är ju snarare de signaler som inte försignalerar nästa signal som möjligen kan bli ett problem.
Hurdå? Där finns ju istället en fristående försignal längre fram.
Ingenstans i system H följs en huvudsignal som visar 'en grön' direkt av en huvudsignal som visar 'stopp'. 'En grön' innebär, med avseende på försignalering,
a) att nästa huvudsignal också visar "kör 80", eller
b) att nästa huvudsignal föregås av en fristående försignal.Fall a) är ju hur vanligt som helst i utfartsänden på driftplatser, med 'en grön' utan försignalering i mellansignalen mot nästa huvudsignal (i regel utfartsblocksignalen eller utfartssignalen) i "kör 80". På Malmbanan förekommer det alltså dessutom i utfartsblocksignaler och mellanblocksignaler. Den sista mellanblocksignalen, den närmast före infartssignalen på nästa driftplats, den tillhör fall b): Den visar alltid 'en grön' som körsignal, men infartssignalen försignaleras av en fristående försignal.
Problemet (om det nu kan anses vara ett problem) finns inom TTJ:s giltighetsområde bara i system M. Där kan en huvudsignal i 'en grön' följas av nästa huvudsignal i "stopp" utan att denna är försignalerad av en fristående försignal. Huvudsignalen i "stopp" ska, om det är en linjeplatssignal, infartssignal eller mellansignal i infartsänden av en driftplats dock föregås av en orienteringstavla för huvudsignal som i detta fall innebär för föraren detsamma som en fristående försignal i "vänta stopp". (Här ser jag ett problem, nämligen att den tavlan i just detta fall har en mycket restriktiv betydelse, som långt ifrån alla orienteringstavla för huvudsignal har.)
Det är väl just sista parentestexten som är problemet. Borde kunna lösas utbildningsmässigt genom att framhålla att i system M har orienteringstavlan den restriktivare betydelsen. Nackdelen är möjligen att även i system M kan den förekomma med den vanligare betydelsen.