Karta till Sveriges statsbanors anslagstidtabell 1938 (Järnväg allmänt)

av Eje Larsson, Wednesday, October 18, 2023, 22:45 (478 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Hallsberg-Motala-Mjölby, HMMJ var på obestånd och ansågs i statens ägo kunna bli en genväg mellan Västra Stambanan och Södra Stambanan öster om Vättern. Örebro-Frövi var en del av Örebro-Köpings Järnväg. Delen tvångsinlöstes vid förra sekelskiftet för att bli en del av sammanbindningsbanan Hallsberg-Krylbo. Frövi -Krylbo byggdes av staten för att få en genande koppling mellan Västra Stambanan i Hallsberg och Norra Stambanan i Krylbo. Örebro-Svartå Järnväg trafikerades av Örebro-Köping. Det var därför naturligt att den övertogs av staten eftersom det inte fanns någon angränsande normalspårsbana som skulle kunna trafikera den. Ekonomin var svag men den var inte på obestånd.


Hela tråden: