Karta till Sveriges statsbanors anslagstidtabell 1938 (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Wednesday, October 18, 2023, 23:54 (471 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

För just Västkustbanan kan man fundera på varför denna tydligen inte ingick i Nils Ericsons uppdrag att genomföra stambanebyggandet, i alla fall blev det ju inte så. Det var ju ändå förbindelsen mellan landets andra och tredje stad och dessutom förbindelse mot kontinenten. Var månne de lokala intressena före med de olika delsträckorna?

Att bygga längs med kuststäder som redan hade fullgod ångbåtstrafik var nog inte av intresse för en ansträngd statlig kassa att blanda sig in i.
Dom få järnvägar som går längs med kuster i Sverige är ju lokala angelägenheter , Ostkustbanan och det som blev till slut Bleking Kustbanan tänker jag främst på.
Staten duckade kusterna , vilket åtgärdats med bla Botniabanan på senare tid.

Det var ju först när järnvägsbyggandet nått Halmstad söderifrån som det fanns intresse att bygga vidare mot Falkenberg som ett rent lokalt projekt , och det tändes intresse under projektets gång att även nå Varberg , vilket man fick finansiering för och kunde göras.

Och när järnvägen nått Varberg så väcktes ju ett intresse från Bergslagens järnvägar att öka på sin trafik genom att få genomgående trafik , ett väldigt vaket tänkande .

Man fick ju till och med startat tågfärjetrafik , så det kunde köras genomgående trafik genom tre länder och då först vaknade ju Staten och blev lite rädd att dom skulle bli för stora och dominerande antagligen och tvångsförstatligade järnvägen till det som blev Västkustbanan .
Det tog dock över 30 år innan järnvägen fördes in till Statsbanestationen i Göteborg , så BJ spelade en stor roll även efter statsövertagandet av Västkustbanan.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: