YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny (Järnväg allmänt)
Rälsbussen YBo5p 893 provkördes idag Västervik - Jenny. Provkörningen utföll till belåtenhet och nu återstår endast småsaker innan rälsbussen kan tas i trafik. Själv har undertecknad inte tillfört nånting i renoveringen, annat än lite ekonomiska donationer och glada tillrop. Det är en kärntrupp personer i föreningen som nu kan se målsnöret på ett arbete tog tre år och kostade över 1,9 miljoner kronor. Mycket har vi själva finansierat, men bland annat har Riksantikvarieämbetet bidragit med 230.000 för boggierenoveringen, bland övriga som bidragit kan nämnas Gustav Adolfs fond för svensk kultur, TFL Licenssvets och Förlösa Ekonomi. En insamling bland medlemmarna gav långt över 50.000 för att få nya säten och ryggstöd och till det ska räknas flera större privata donationer från medlemmar och andra intresserade
Facebook-film (ingen inloggning krävs)
Några månader tidigare provkördes vagnen på bangården i Västervik: En till facebook-film
Bilder på hur rälsbussen såg ut innan renoveringen finns här
Renoveringen har inneburit kompletta genomgångar och reparationer av boggier med alla ingående komponenter, hjulaxlar, lager, växellådor, kardaner, motor, koppling, bromssystem, bränslesystem, ja, i princip allt under rambalken har renoverats eller bytts ut. Ovanför rambalken har man genomfört en omfattande rostsanering, isvetsning av ny plåt, total genomgång av inredning och slutligen omlackering. En modernare värmepanna och vattenburet värmesystem har monterats, så att vagnen går att använda även på vintern. Vi kör ju en hel del chartertåg på vintrarna vid olika tillfällen.
Lite historik kring rälsbussen, hämtat från TJFs hemsida:
YBo5p 893 levererades till Linköping för trafik på före detta Mellersta Östergötlands Järnvägar, men flyttades till Västervik 1960. Efter flytten till Västervik användes den på sträckorna Västervik-Åtvidaberg-Kimstad samt Hultsfred-Västervik. Efter att norra banan breddats Västervik-Åtvidaberg och i övrigt lagts ned 1964 inskränkte sig användandet till sträckan mellan Hultsfred och Västervik. 1975 flyttades den till Växjö i samband med att driften av SJ:s två kvarvarande smalspårsbanor med persontrafik samordnades. Den kom därefter att trafikera sträckan Växjö-Hultsfred-Västervik. Efter att persontrafiken mellan Växjö och Västervik lagts ned den 20 augusti 1984 ställdes vagnen av i Växjö innan den 1985 såldes till Föreningen Rädda Smalspåret. 1987 såldes den vidare till det nybildade bolaget Växjö-Hultsfred-Västerviks Järnväg AB (VHVJ) och användes i bolagets trafik.
Efter att VHVJ gått i konkurs 1992 såldes rälsbussen tillsammans med bolagets övriga fordon till Småländska Smalspåret AB. 1997 såldes den sedan vidare till Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik som deponerade den hos Tjustbygdens Järnvägsförening (TJF). Den användes i trafiken 1998. Eftersom rälsbussens boggier och hjul var hårt slitna kom den därefter bara att användas i begränsad omfattning till 2002 då den ställdes av. 2017 kunde TJF ta över ägandet av rälsbussen och renoveringen kunde påbörjas 2020.
Mvh
//Fredrik, TJF