YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg, Monday, November 27, 2023, 14:22 (366 dagar sedan) @ Ola Almquist

Trevligt! Tack!

[image]

Hultsfred 1983 eller -84.

1983 i så fall eftersom 893 har A-änden mot söder.

[image]

Växjö påsk 1983.


Är det inte 1984? Från och med 1983-12-01 skulle det gå två YP i alla tåg, med A-ändarna mot varandra. Uppgift från Yngve Nilsson i Västervikingen 3/1983. 893 har här B-änden mot söder.


Jo eftersom jag var skyddsombud för åkande ps så var det jag som drev igenom frågan om multning motorände mot motorände vid körningar med Ybo5p för att skona hörseln för förarps. Vidare så drev jag frågan om bättre belysning så vi fick ny belysningsarmatur i båda ändarna beviljat samt även bättre isolering av motorhuvarna varvid resultatet blev otroligt tyngre huvar som till viss del dämpade oljudet från järnspisarna Scania D812 som satt i knähöjd en halvmeter från öronen. Jag har fortfarande kvar pappersexercisen där jag fick igenom förarkollektivets krav, men som sagt tidigare det är inget fordon jag saknar idag efter drygt 5-års statligt harvande på trefoten. Det bästa och finaste vi i dag fortfarande har rullande på dieselbanorna är våra få Y2/IC3 "Kustpilarna" snart 30 år gamla men än har inget slagit dessa utomordentliga fordon. Ursäkta sidospåret! Palle i Vika.


Hela tråden: