YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny (Järnväg allmänt)
Karl-Henry Bengtsson var den förare som jag åkte med mellan Hultsfred -Västervik med lånad videokamera på vårkanten innan SJ lade ner trafiken. Han berättade en del gamla skrönor från förr samt att han även hade kört på linjen Spångenäs - Vimmerby. Han berättade glatt om gamla driftplatser under färden. I Spångenäs klev (vad jag vill minnas?) den sista kvinnliga tågklareraren i Spångenäs (om jag fattade det rätt) som berättade om överliggningen "Maserkulla" där bl.a. Karl-Henry hade övernattat. Hon medåkte till Västervik
där jag sedan bytte tåg till Bjärka-Säby och bytte för färd mot Hultsfred f.v.b. Nässjö > Stockholm. Jag startade min resa i Stockholm > via Alvesta >Växjö > Hultsfred > Västervik > Bjärka-Säby > Hultsfred > Nässjö > Stockholm. Vilka minnen dessa bilder från förr ger:-P :-P
tobbe
Jo Karl-Henry eller Storsjö-Bengtsson som vi officiellt kallade honom var en rolig kollega, vi bodde båda i Johannesdal i södra delen av Vk där jag växte upp men han var många år äldre än jag. Han kunde många historier om banorna och vi körde många Vk-turer under årens lopp. Bl.a så körde han str. Spä-Vib fram till sep.1958 då den lades ned. Den kvinnliga platsvakten du träffade i Spä var Karin Axelsson som även ansvarade för överliggningen i Spä med städ/bäddning under trafiktiden var gift med Tkl Bertil Axelsson Tuna och sedemera placerad i Jenny fram till sin pension, de var mycket trevliga båda två och Karin blev gammal närmare 100-år. Överliggningen i Spä finns kvar än idag som privatbostad och har namnet "Mossekulla". Själv växte jag upp längs smalspåret och åkte med mina föräldrar med järnvägen redan på NVHJ-tiden förstatligad 1 juli 1949 och det blev många resor till bl.a Hällerum där vi hade estniska bekanta samt även till Vimmerby med bl.a gamla NVHJ X1 (SJ Xp 715) som gick i trafik fram till 1952 för att bl.a ersättas av Märsta-Ybo4p. Världen är liten, att man många år senare själv skulle tjänstgöra på "smalan" hade man ingen aning om då.;-)