Genom Danmark, Tyskland och Schweiz 1947. Schweiz (Järnväg allmänt)
Här kommer några fler bilder från resan på tidig vår 1947. Bildtext under respektive bild. Foto E Larsson.
---
Ojoj, vilka intressanta bilder!
Schweizbilderna tror jag att jag har knäckt:
Tvåspråkig skylt för modelljärnväg, okänt var.
Mitt förslag är uppe på Heimwehfluh vid Interleken i Schweiz. Där finnes en modelljärnväg i skala 0 som byggdes "runt 1950". Från Interlaken åker man ålderdomlig bergbanaditt upp.
Pilatusbanan.
Nej, Pilatusbahn är det inte: PB har aldrig haft lok utan bara ångdrivna (t o m 1936) och eldrivna motorvagnar. Ångdrivna kuggstångsbanor vid den här tiden var bara (så vitt jag kan påminna mig) Brienz Rothorn Bahn (BRB, fortfarande ångdrift) och Ferrovia del Monte Generoso (MG) i allra sydligaste Schweiz (övergick senare först till dieseldrift och sedan eldrift). Lok 6 på din bild förefaller kunna vara ett systerlok till det kvarvarande ångloket 2. Alla bilder jag hittar från BRB ånglok har en helt inbyggd hytt. Därför tror jag att bilden är från toppstationen på Monte Generoso.
Ser ut som Schweiz.
Det är en s.k. "Matterhorn-Krokodil" på Brig Visp Zermatt Bahn (BVZ) och bilden tagen mellan Visp och Zermatt. (Loket är ingen "riktig" ledad krokodil utan bara ett boggilok med huvar.)
Tacksam om JHF hjälpa till att räta ut frågetecknen som finns.
Tack för dessa fantastiska bilder! Och mycket tänkvärda nu när krig rasar på alltför många håll ...
/Leif