Genom Danmark, Tyskland och Schweiz 1947 (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Monday, December 11, 2023, 19:20 (334 dagar sedan) @ johanmmolin

Aha, jag förstår!
Men min fråga blir likadan som min kommentar till dig nedan; fanns det exempel på att de verkligen gjorde det, att de gick genom Danmark ut på kontinenten? Jag kan inte minnas att jag har sett några uppgifter om det.


Jag har sett gamla foton på i alla fall WLABo20 (WL11 och WL12) ombord på färjor mellan Nyborg och Korsör. Hur ofta detta hände låter jag vara osagt. Men några hinder för sådan trafik fanns inte, varken tekniskt eller när det gäller tillstånd. Det som alltså kunde hindra den trafiken var om SJ hade intresse att köra vagnarna i den trafiken eller inte. Och troligen var SJ:s intresse att köra vagnstypen i Danmark lätt lågt, och det oavsett om Köpenhamn var slutmålet eller om det var tänkt att köra vagnarna längre, till t ex Tyskland eller ännu längre. Den här vagnstypen tänkte sig SJ att de skulle gå till Berlin via Trelleborg och Sassnitz och inte alls i Danmark.

Vanligtvis när det skulle gå vagnar från Stockholm via Köpenhamn, men vidare längre än till just Köpenhamn så brukade det vara sovvagnar från CIWL under den här tiden. Från 1970-talet blev det senare istället tyska DSG-sovvagnar, ofta WLABmh174 och WLABmh175 för trafik mellan Stockholm och Hamburg.

Till sist kan vi ta hur det ser ut idag, då det över Stora Bält dagligen rullar EuroNight till och från Stockholm. Dessa består av liggvagnar litt Bvmz och sovvagnar litt WLABmz. De sistnämnda är fd österrikiska sovvagnar av typen AB32s men var tidigare av typen T2S, en av CIWL utvecklad vagnstyp, men var inte målad i CIWL:s färger utan hade den lite sterila TEN-målningen vid leverans. Idag målade i blått med grön dekor med SJ:s loggor på och med vita ramar runt dörrarna i nuvarande SJ-stil :-)


Hela tråden: