Genom Danmark, Tyskland och Schweiz 1947 (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Monday, December 11, 2023, 09:17 (338 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tack för bra inspel som ni alla bidragit med. Låter alltså troligt att det var D/F Christian IX, på traden Malmö-Köpenhamn vi ser på bilderna, jag visste inte att det funnits järnvägsfärja i Öresund både den linjen och HH-linjen. Men varför tog man över SJ-vagnar till Köpenhamn? Var det för att gå vidare mot Rödby-Puttgarden fvb Hamburg om nu inte Korsör-Nyborg var aktuell? Jag trodde att kontinenttrafiken från Sverige med järnväg gick från antingen Trelleborg eller Helsingborg, men kanske också Malmö då.


Under privatbanetiden när HHJ Hässleholm-Helsingborg var privat föredrog SJ att dra vagnarna från Södra stambanan mot utlandet via tågfärja Malmö-Köpenhamn F och vagnar från Oslo och Västkustbanan gick över Helsingborg-Helsingör. Även efter förstatligandetb så gick en del vagnar med tågfärjan Malmöhus från Malmö, jag åkte Italienexpress 1968 och då gick sovvagnen Stockholm-Milano den vägen.
Att ta över SJ vagnar till Köpenhamn var ju välkommet för resenärerna som slapp byten och det hände rätt ofta att Köpenhamnsvagnarna var fullbokade. I dag är det svårt eftersom 80-talsvagnarna inte passar i dansk banprofil.


Det var fram till sommaren 2000 när tågfärjeleden mellan Helsingborg och Helsingör ersattes med Öresundsbron som sovvagnar mellan Stockholm och Köpenhamn försvann. Under flera år berodde det faktiskt inte bara på de klumpiga 80-talsvagnarna. Det fanns nämligen inga dragfordon som var tillåtna att dra lokdragna personvagnar med resenärer över bron överhuvudtaget. Persontrafiken var ju i flera år begränsad till motorvagnar, dvs X2K och X31K/ET. Lokdragna personvagnar fick bara rulla utan resenärer på bron på den tiden. Hade man löst lokfrågan redan från start, så är det inte omöjligt att SJ fortsatt köra WL5K och BC2K över bron, givetvis modifierade då med nödbromsöverbryggning med mera då. Inte ens RIC-vagnar med nödbromsöverbryggning var tillåtna, på grund av avsaknad av dragfordon till dessa över bron.

Det var senare Hector som ordnade detta och då blev lokdragna personvagnar tillåtna. Men då var inte SJ intresserade längre av att köra varken WL5 eller BC2 över bron. Numera kör SJ över bron, men det är EuroNight och där går det ju RIC-vagnar istället.

Men SJ:s 80-talsvagnar kommer aldrig att gå i trafik i Danmark. Intresset att anpassa efter dessa numera över 40 år gamla vagnar är ju idag givetvis obefintligt.


Hela tråden: