Genom Danmark, Tyskland och Schweiz 1947 (Järnväg allmänt)
Tack för bra inspel som ni alla bidragit med. Låter alltså troligt att det var D/F Christian IX, på traden Malmö-Köpenhamn vi ser på bilderna, jag visste inte att det funnits järnvägsfärja i Öresund både den linjen och HH-linjen. Men varför tog man över SJ-vagnar till Köpenhamn? Var det för att gå vidare mot Rödby-Puttgarden fvb Hamburg om nu inte Korsör-Nyborg var aktuell? Jag trodde att kontinenttrafiken från Sverige med järnväg gick från antingen Trelleborg eller Helsingborg, men kanske också Malmö då.
Under privatbanetiden när HHJ Hässleholm-Helsingborg var privat föredrog SJ att dra vagnarna från Södra stambanan mot utlandet via tågfärja Malmö-Köpenhamn F och vagnar från Oslo och Västkustbanan gick över Helsingborg-Helsingör. Även efter förstatligandetb så gick en del vagnar med tågfärjan Malmöhus från Malmö, jag åkte Italienexpress 1968 och då gick sovvagnen Stockholm-Milano den vägen.
Att ta över SJ vagnar till Köpenhamn var ju välkommet för resenärerna som slapp byten och det hände rätt ofta att Köpenhamnsvagnarna var fullbokade. I dag är det svårt eftersom 80-talsvagnarna inte passar i dansk banprofil.