Svensk sovvagn i trafik till Polen? (Fordon: vagnar)
Sedan tidigare känner jag till att några (tre tror jag, har just nu inte tillgång till mina anteckningar) svenska sovvagnar såldes till Polska statsbanorna efter krigsslutet 1945. Jag har sett bilder av vagnarna i Polsk märkning och i trafik mellan Sverige och Polen. Nu blev jag konfunderad när jag hittar två bilder i JVM databas (Jvm KBDB01554 och 01555) där den avbildade vagnen är märkt med destinationsskylt "Stockholm C - Trelleborg F - Odra - Warszawa" men har på på rambalken märkningen "Sverige / Schweden". Detta skulle rimligen betyda att Sverige bidragit med vagnar i den tidigare nämnda trafiken, något som är nytt för mig. Kan någon bekräfta att Svenska sovvagnar trafikerat Stockholm - Warszawa eller kan vagnen vara felmärkt?
Ola Ahlström
Malmö
Direkt efter krigsslutet kördes tågfärjetrafik till Gdynia istället för Sassnitz. Denna trafik var provisorisk och som jag förstått saken aldrig tänkt att bli permanent. Detta provisorium berodde på att det tyska järnvägsnätet efter andra världskriget hade blivit så förstört att det var svårt att ha trafik på detta hur som helst. Därför lät man tillfälligt trafik till Polen ersätta trafiken till Tyskland tills banorna i Tyskland hade reparerats så pass att de gick att köra på igen
Det gick svenska vagnar i denna trafik. Man körde dels med de gamla så kallade Sassnitzvagnarna litt Ao2 på denna trafik. Men också de betydligt modernare vagnarna som då hette ACo2c eller som vi är mer vana att de heter WL11 och WL12 användes i trafik till Polen. Det finns bilder på SJ-vagnar när de rullar i Polen