PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419. (Fordon: vagnar)
PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2c 2390, 2418 och 2419.
Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675
ACo2c var stålvagnarna från 30-talet. ACo2a är rätt littera.
Ett datum för försäljning till PKP är 6/6 1947.
I skrivelse till distriktschefen vid II distriktet 25 april 1947 meddelas att "järnvägsstyrelsen har genom Kungl. brev den 28 mars 1947 bemyndigats att till polska staten försälja sovvagnarna ACo2a nr 2390, 2418 och 2419". Vagnarna hade vid revision inför försäljningen i oktober resp. november 1946 boggierna m07 2226 och 2229, 2277 och 2850 resp 2387 och 2852.
"Styrelsen får påpeka, att under den tid, vagnarna gå i trafik med Sverige, skola desamma behandlas som främmande järnvägsförvaltningars vagnar och byte av boggier eller axlar får icke ske, utan maskintekniska byråns medgivande i förväg."
Det sista visar ju att vagnarna trafikerade Sverige.
Drifttjänststatistik 1947
talar om att "den 22 maj (från Sverige) utbyttes i förbindelsen Stockholm-Warsawa den svenska 1, 2 klass sovvagnen mot en polsk (f.d. svensk) 1, 2, 3 klass sovvagn och i förbindelsen Göteborg-Warsawa den polska 1, 2, 3 klass sovvagnen mot en 1, 2 klass sovvagn. Den 31 juli (från Sverige)m indrogs 1, 2 klass sovvagnen Göteborg-Warsawa och ersattes med en polsk 1, 2, 3 klass sovvagn Göteborg-Praha över Poznan-Miedzylesie. Samtidigt utbyttes i förbindelsen Stockholm-Warsawa den polska sovvagnen mot en svensk sovvagn.
Den 2 oktober (från Sverige) ersattes i förbindelsen Stockholm-Warsawa den svenska 1, 2 klass sovvagnen med en svensk 1, 2, 3 klass sovvagn."
De polska f.d. svenska sovvagnarna gick enligt detta endast 22 maj till 31 juli. Åren därefter nämns inte de f.d. svenska vagnarna.
/tell