PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419. (Fordon: vagnar)

av Niklas Bygdestam, Tuesday, June 02, 2009, 08:51 (5744 dagar sedan) @ Thomas Tell

"Styrelsen får påpeka, att under den tid, vagnarna gå i trafik med Sverige, skola desamma behandlas som främmande järnvägsförvaltningars vagnar och byte av boggier eller axlar får icke ske, utan maskintekniska byråns medgivande i förväg."

Ett påpekande som är rätt kul att se. När ett fordon byter nationalitet och gästar sitt gamla hemland så betraktas ändå fordonet som tillhörande det nuvarande hemlandet. I Sverige finns just nu några fd tyska personvagnar och dessa ska betraktas som svenska idag som exempel. Samma sak gällde givetvis de här sovvagnarna. Det här påpekandet hade man väl just för om vagnarna skulle rulla i Sverige och behov av service kunde uppstå. Trots att vagnarna givetvis var ommärkta till PKP med polska nummer och littera så kunde svensk järnvägspersonal uppleva vagnarna som svenska och om vagnarna behövde service så kunde de se att de alldeles normala svenska reservdelarna säkert passade in på vagnarna. Så det var väl därför det här påpekandet behövdes för att markera att vagnarna inte längre räknades som svenska utan var lika utländska som andra utländska vagnar som trafikerade det svenska järnvägsnätet

Efter en tid kan man också undra om allt svenskt fanns kvar i vagnarna. PKP kan mycket väl efter en tid ha förpolskat vagnarna för att underlätta underhåll i Polen. Eftersom vagnarna tillhörde PKP så kan det ha blivit enklare att byta ut vissa för Polen udda svenska detaljer mot polska detaljer som stämde med deras standard istället


Hela tråden: