Järnvägsmuseum i Ängelholm stänger (JvmV informerar)

av Micke Carlsson., Saturday, September 03, 2011, 18:05 (4848 dagar sedan) @ strutsen i sanden

Stängningen av Ängelholm gör en väldigt fin och historiskt relevant föremålssamling hemlös. Vad händer om ingen tar över? Magasinering? För att tränga in delar av den i Gävle går väl inte så lätt. Och att få pengar att bygga något för att ta sig ur krisen är säkert inte heller så lätt. Och man har investerat mycket i Gävle på sistone, Hennan och elektrifiering osv, så man har mer eller mindre byggt fast sig på en "olämplig" plats nu när vindarna blåser kallt. Olämplig på så vis att den är begränsat utvecklingsbar i förhållande till det förädlingsbehov som kommer med besparingskraven. Vilka radikala grepp kan man då ta, för att komma ur knipan och ändå "gå framåt"?

En oförankrad framtidsvision som förslag:

Stäng Ängelholm, Herrljunga, töm UGJ-stallet och Nynäs/Blåsåsen.

Starta upp ett nytt "Herrljungasamarbete" tillsammans med Jvmv, snart hemlösa OKBv, och vilka det kan finnas som skulle vara intresserade. Låt dem överta driften av det som idag är den publika Gävle-delen, Hennan, elektriska bangården, osv. Gör Gävle till en filial som håller igång genom idéell kraft och med hyresstöd från Gävle stad, om de nu vill ha kvar någon verksamhet (och det vore väl fasen om de inte ville).

Prata med Malmö stad om att skapa ett vägtrafik/järnvägsmuseum i Malmö (en ort med ett besöksunderlag värt namnet och alltså en potential till bättre intäkter) tillsammans med staden och det Tekniska muséet i M. Flytta in i vagnverkstaden på Södra Bulltoftavägen (19.000 kvm) som står tom nästa år, där det finns plats för SJVM fordonsverkstäder, och utmärkta utrymmen för att bygga en bra utställning av delar av Ängelholm, delar av Gävle, delar av Vägverkets museum, kanske ett och annat från andra håll också. Låt Malmö vara med och bekosta denna fina attraktion som nu erbjuds dem i ett relativt cenralt läge och som kommer att göra Malmö än mer attraktivt att turista i.

Ett sådant museum i Malmö kunde:

Ha lite stillsam trafik till Staffanstorp, banan börjar ju alldeles vid verkstadsknuten.

Vara en fin slutpunkt för en förlängning (3,5 km) av museispårvägen, och kanske en del av en trigger för Malmös planer på "riktig" spårväg så som Djurgårdslinjen va detsamma i Sthlm.

Osv osv.


Det är ungefär samma yta man lämnar (Nynäs, UGJ, Ängelholm ca 1,6 ha) som man får, men det är betydligt mindre mark/bangårdsyta och billigare att värma upp en stor byggnad än flera "små". Genom att slå ihop ytan på en plats i en lokal lämpad även för annan verksamhet kan man få kostnadssprisdning, och i ett attraktivt läge kan man hitta ny investeringsvilja från andra håll. Om Gävle stöttar en filialverksamhet i Gävle som drivs med huvudsakligen idéella krafter så kommer man ur (delar av) kostnaderna där också, och Hennan etc var inte förgäves, även om man inte får ta det med sig till en ny plats.

Det där skulle kunna vara en kostym som ryms inom budget, där man räddat vad som räddas kan på samma gång.

Naturligtvis är det ett så radikalt och smärtsamt förslag att det inte kommer att tas på allvar... eller?


Hela tråden: