Järnvägsmuseum i Sverige & Europa (JvmV informerar)
Systembolaget har numera bara ett virtuellt museum där man kan följa de avfotograferade samlingarna innan de packades ner och magasinerades. Vin- & sprithistoriska museet är stängt för flytt till Djurgården där det kommer att återuppstå med fokus på Absolut-vodka och akvavithistoria medan delarna med svensk vinhantering och produktion tas bort.
Om man avfotograferar hela Nationalmuseums samlingar för en webutställning och sedan lät t.ex Bukowski sälja tavlor mm (samt kontorisera fastigheten...) så skulle man öka tillgängligheten för samlingarna samt göra en stor hacka samt slippa betala för utbyggnationen av dagens museum.
Jag hoppas att inte något sådant är framtiden varken för Järnvägsmuseum eller Nationalmuseum.
Järnvägsmuseum och Nationalmuseum ska nog inte jämföras. Järnvägsmuseum kan ersättas med ett foto på ett tåg hängandes på Nordiska muséet om det inte finns någon som kan förklara på ett sätt så att den som sitter på pengarna också tycker att det ska finnas ett järnvägsmuseum. Någon är tydligen svag för brännvin, då kommer det att finnas ett brännvinsmuseum på Djurgården alltså. Det finns inget "statligt kulturintresse" som griper in, det krävs idealism på förvaltningsnivå numera för att det också ska kunna finnas specialiserade muséer. Henrik skriver på annan plats att problemet inte är samlingarna, Trafikverket vill ta ansvar för samlingarna, det är den publika delen som det vilar ett frågetecken över. Det är väl precis vad man kan säga om Systembolagsmuséet också. Den utstakade framtiden är tydligen Tomteboda- eller Alrénius-epokernas museum, om ens det. Man måste uppenbarligen hitta annan finans för att kunna behålla en utåtriktad verksamhet och det är en ganska stor verksamhetsomställning som man sannolikt är dåligt positionerad för eftersom man antagligen inte väntat sig den utan trott att man suttit säker och varit "myndighet" och allt.