Tågstav - token block system (Järnväg allmänt)
När jag läser alla inlägg i denna tråden och tänker på de andra trådarna jag läst här på forumet om olyckor med liknande orsaker så undrar jag varför man aldrig införde ett tågstav system på enkelspåriga banor liknande det man hade i Storbritannien? Med ett tågstav system så kan inte sådana olyckor inträffa. Fanns det någon anledning till att man inte införde ett sådant system generellt i Sverige?
Tågstav användes ytterst sällan i Sverige. Orsaken är nog den glesa trafiken, och att systemet med tåganmälan trots allt ger god säkerhet.Läser man brittiska olycksrapporter framkommer att ett antal sammanstötningar inträffat på enkelspråssträckor, detta beroende på att tåg kört iväg med fel tågstav/token, kört ut på enkelspår utan tågstav etc. Det har också förekommit att systemet manipulerats så att flera token kunnat tas ut för samma sträcka.
Jag hittar 6 olycksrapporter med detta som orsak, den senaste från 1910. Systemet är svår att misslyckas med.
RAIB har gjort en utredning ganska nyligen om ett misslyckat handhavande av token norr om Aylesbury som slutade med att 2 tåg var ute på sträckan samtidigt.
Ett lok skulle göra rundgång och föraren vred om "sin" token exakt samtidigt som token för tåget plockades ut. Som jag förstått det hela får alla tokeninstrument på sträckan spänning samtidigt när linjen friges.