Syftet med betongstolpar!? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Enligt GDG 1947 var det svårigheten att skaffa järn som föranledde att man satte upp stolpar av strängbetong. Det åtgick 5700( femtusen sjuhundra) på sträckan Daglösen-Falun- Gävle. Vill minnas att man hade sådana på linjen mot Storlien också eller minns jag fel?
Kurt frågade om de hade betongfundament, men de var ju av betong, så det var väl knappast nödvändigt. Det räckte väl med ordentlig skärvning med sprängsten.:-) Sune
Det står 5700 men kan det vara möjligt? Jag gjorde ett överslag på 37 mil och en stolpe var 50 m . Det skulle bli 740. Sen tillkommer ju flera på bangårdar, men på en stor stn som Ludvika och Borlänge kan det väl knappast gå åt mer än 30 per stn i alla fall. Kanske någon är intresserad att göra ett överslag? :-) Sune
Jag har kollat och sträckan är 277 km . under samma premisser , en var femtionde meter skulle det bli 554 st, så något fel måste föreligga. Kanske 750 då? eller däromkring verkar väl mest troligt. Kanske någon har kläm på stolparnas numrering:-D Sune