Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Syftet med betongstolpar!? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Syftet med betongstolpar!? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Jakob E, Monday, January 21, 2013, 20:40 (4335 dagar sedan) @ Morshyttan

Betongstolpar hade ju ett par uppenbara nackdelar. Den avsevärt högre vikten gjorde hanteringen och resningen besvärligare och följdaktligen långsammare. Just att hinna med alla arbetsmoment mellan ordinarie tåg under själva arbetet måste ju varit en utmaning. Kanske även fler man behövdes per arbetslag?

Det måste ju ha varit knepigt att transportera ut stolparna - man kunde ju knappast lämpa av dem ut med linjen som man lite vårdslöst kan göra med stålstolpar. Man kan ju undra hur många stolpar som sprack under hanteringen?

En annan aspekt är hur mycket stryk en betongstolpe kan ta. Man ser ju rätt ofta ktl-stolpar av stål som har fått sig en törn men trots att de blivit lite krokiga fungerar väl. En betongstolpe som får en smäll är ju en annan sak. När man senare ersatte enstaka stolpar på SRJ och BJ använde man väl knappast betongstolpar?

Kristidscement var ju ofta sämre bränd på grund av brist på bränsle och man kan ju tänka sig att dessa stolpar därför var än ömtåligare.

Restriktionerna för stålvaror efter kriget höll väl i sig till runt 1950? Man kan väl anta att detta gjorde att SRJ fortsatte med betongstolpar mellan Rimbo och Norrtälje. Skedde någon elektrifiering med betongstolpar efter 1950 kantro?

Tekniken att stränggjuta smäckra betongkonstruktioner har ju onekligen förbättras sedan dess och hanteringsaspekten är kanske inte så problematisk längre? Kanske betongstolpar kan bli ett alternativ igen?


Hela tråden:

 


Time: 210
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 859
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1018
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2097