Syftet med betongstolpar!? (Elektrifiering/elektrisk drift)
Och ändå rätt ont om skarpare kurvor på bandelen, tydligen... Annars = en del stolp tätare där.
Mellan Bredsjö och Ställdalen är/var det 70 meter mellan betongstolparna på rakspår. Vilket alltså innebär att BJ placerade stolparna något glesare än SJ. Hos SJ var det ju 60 meter på rakspår utom på västkusten där man hade kortare, var det 50 meter där?/Daniel
Ja, det var/är väl så att betongstolparna är motståndskraftigare mot böjning än de av järn. Men norra delen var rätt kurvrik. Det är lätt att läsa sig till om man ,som jag, studerat tidtabellsboken del A från 1942. Där anges dels kurvornas radie dels nedsättningarna pga. av dessa, och dessas belägenhet. För att hålla kontaktledningen inom rimligt avstånd från spårmitt måste stolparna placeras tätare. Det var det jag menade i mitt inlägg. Mellan Fln Daglösen var de ung. 50 med en radie mellan 300 - 450m och ett tiotal 550m.
På linjen Göteborg Upphärad var ledningen kraftigare och extraförstärkt för att motstå de västliga stormarna. Så var det nog också på västkustbanan kan jag anta.
I skogstrakter kunde man nog i gengälld ha längre avstånd.:-) Sune