Deprecated: htmlspecialchars(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php on line 252 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/includes/entry.inc.php:252) in /customers/c/d/b/jvmv2.se/httpd.www/daniel/forum/index.php on line 218 Syftet med betongstolpar!? - 2008 - 2023 års Järnvägshistoriska forum

Syftet med betongstolpar!? (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Sune Nylén, Monday, January 21, 2013, 20:26 (4335 dagar sedan) @ daniel

Och ändå rätt ont om skarpare kurvor på bandelen, tydligen... Annars = en del stolp tätare där.


Mellan Bredsjö och Ställdalen är/var det 70 meter mellan betongstolparna på rakspår. Vilket alltså innebär att BJ placerade stolparna något glesare än SJ. Hos SJ var det ju 60 meter på rakspår utom på västkusten där man hade kortare, var det 50 meter där?

/Daniel

Ja, det var/är väl så att betongstolparna är motståndskraftigare mot böjning än de av järn. Men norra delen var rätt kurvrik. Det är lätt att läsa sig till om man ,som jag, studerat tidtabellsboken del A från 1942. Där anges dels kurvornas radie dels nedsättningarna pga. av dessa, och dessas belägenhet. För att hålla kontaktledningen inom rimligt avstånd från spårmitt måste stolparna placeras tätare. Det var det jag menade i mitt inlägg. Mellan Fln Daglösen var de ung. 50 med en radie mellan 300 - 450m och ett tiotal 550m.
På linjen Göteborg Upphärad var ledningen kraftigare och extraförstärkt för att motstå de västliga stormarna. Så var det nog också på västkustbanan kan jag anta.
I skogstrakter kunde man nog i gengälld ha längre avstånd.:-) Sune


Hela tråden:

 


Time: 241
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE pid = 0 AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0) AND category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27)


Time: 1035
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE (mlf2_akismet_rating.spam = 1 OR mlf2_b8_rating.spam = 1)
Time: 1157
SELECT COUNT(*) FROM mlf2_entries LEFT JOIN mlf2_akismet_rating ON mlf2_akismet_rating.eid = mlf2_entries.id LEFT JOIN mlf2_b8_rating ON mlf2_b8_rating.eid = mlf2_entries.id WHERE category IN (0, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 25, 14, 23, 19, 22, 24, 10, 21, 11, 12, 13, 15, 16, 26, 18, 20, 27) AND (mlf2_akismet_rating.spam = 0 AND mlf2_b8_rating.spam = 0)

Total time: 2445