SJK-tåg till Norrtälje 1968 (Fotografier/bildfrågor)
Helt riktigt. Dessutom hade man p g a nedläggningar på andra håll i landet fått tillskott under 1960-talet, trots att trafiken minskade även på (norra) Roslagsbanorna då. Fd NÖJ´s nedläggning 1962 gav väl det (relativt sett) stora tillskottet, och så tillkom några fordon till vid fd MÖJ´s nedläggning 1963 och fd VB tre år senare. Och så sent som 1968 kom YBo5p 809 från Småland (nedläggningen av persontrafiken Kalmar- Berga detta år), en motorvagn som dessförinnan varit i just Östergötland och som idag finns på ULJ. Denna fick då aldrig gå i (reguljär)trafik till Hallstavik och Uppsala eftersom denna som nämnts upphört två år tidigare.
Vid den slutgiltiga nedläggningen av smalspårig persontrafik i Västergötland 1970 blev en hel del YBo-bussar i gott skick "över", men då hade behovet i Roslagen definitivt minskat eller rentav försvunnit (Norrtäljelinjen hade ju lagts ned 1969), varför SJ bl a diskuterade omspårning till 1050 mm spårvidd och försäljning till Jord-anien för dessa, samt erbjöd dom till SL efter att "Järnvägs AB Roslagsbanan" bildades 1972. Men dessa delade då SJ´s egen uppfattning från några år tidigare om att det inte behövdes fler rälsbussar där + att de lär ha haft en häftig prislapp. Så det blev skrot för de flesta av dessa runt 1973, även om jag har för mig att AGJ´s och SkLJ´s YP-bussar kommer ur "detta gäng" (inte så konstigt). Det står att läsa om detta i några nummer av "Roslagsexpressen" under 1990-talets allra första år.
/ L G