SJK-tåg till Norrtälje 1968 - Vackra gröna färger (Fotografier/bildfrågor)
Jovisst. Färgbesluten finns ganska noga dokumenterade på sidan 222 i Stig Svallhammars "Skendöd i Roslagen". Man hade lagt beställning på sju personvagnar från ASJ 1960. När de var klara och skulle lackas hos tillverkaren i Arlöv 1961 måste ett beslut fattas snabbt, för man stod och väntade hos tillverkaren men penslarna i hand. Den 21 april 1961 beslutade SJs generaldirektör, efter diverse remisser, att köra på "SRJ-grön" istället för SJs standard järnockra (den rödbruna). Som tidigare nämnts i tråden fanns redan några gröna vagnar sen några år tidigare. Men nu skulle alla elfordon och vagnar målas om till grönt. Teakklädda vagnar och motorvagnar fick behålla sin träbruna färg. 1968 återstod bara några få avställda personvagnar med den gamla bruna kulören.