Värme på tåg till Norrtälje 1968. Nej. (Fotografier/bildfrågor)
Spännande och snygga bilder.
Tp-lok förklaras av att Rimbo-Norrtälje blev avelektrifierat från 67-05-28 och tråden var inte spänningsatt. Trafiken gick i huvudsak med YP-rälsbussar fram till nedläggningen 1969
Fanns det någon möjlighet till tågvärme när man körde Tp-dragna persontåg? Hur ofta förekom sådana f ö? Eller fick man lita på att vagnarna var uppvärmda när de kom till Rimbo eller hade stått på värmepost i Norrtälje, om nu fungerande sådan fanns där, när tråden var spänningslös? Fanns det tidigare någon matning av tråden i den änden f ö?/undrar CEO
Fram till början på 60-talet gick direkta vagnar från Stockholm till Hallstavik och Gimo, som drogs med ellok till Rimbo och vidare med ånglok eller dieselmotorvagn. Vissa vagnar måste då varit dubbelutrustade med el- och ångvärme eller elvärme och egen uppvärmning (fotogen, koks ...). Men i början på 60-talet tog YBo5p-bussarna över all trafik norr om Rimbo (och 1967 även till Norrtälje). Då bortföll behovet av annan uppvärmning än elvärme i passvagnarna.
På Roslagsbanan har Tp-lok i persontåg har bara förekommit vid akut lokbrist - och utfärdståg. En bild på ett Tp-lok med persontåg på Stockholm Östra i "Roslagsbanan 100 år", och bildtexten talar om att då värmde man på tåget från värmepost före avgång och sedan fick värmen räcka till Rimbo. Utfärdståget på bilden hade ju kommit bakom ellok till Rimbo, så då fick värmen räcka till Norrtälje och tillbaka. Värmeposterna i Norrtälje var säkerligen lika spänningslösa som kontaktledningen sedan Malsta likriktarstation stängts av året innan.
/Leif
som hade nöjet att vara med på denna utfärd men inte längre minns om det var kallt på väg tillbaka till Rimbo