Tågmöte på 891-banor? (Signaler/säkerhet)
Jag såg Ante Svenssons trevliga bilder från GHJ och en bild ger lite frågor.
Tågmöte i Tule och tkl Ljung står redo med rödflaggan
OK, nu är jag hemma från öyn :-)
Kan någon utveckla hur tågmötet går till rent säkerhetsmässigt? Jag tolkar T-semaforen som att den står i "Kör" för tåget som tågklareraren väntar på, och "Stopp" för tåget som redan har kommit in på stationen.
Det är som sagt undertecknad på bild. Någon minut tidigare har semaforen stått i "stopp" med bägge vingarna. Då har jag hämtat ut en K1-nyckel ur ställbocken (som inte är en separat bock utan sitter direkt på semaformasten). Med denna låser jag upp växel 2 (i södra ändan), lägger den till sidostågspåret och postar vid denna växels klot.
När lokomotorn som drar tåg 302E kommer inom synhåll ser föraren att T-semaforen står i stopp och tkl står och väntar. Han blåser "Tåg kommer" (en lång) följd av "Beredd" (tre korta). Jag vinkar "Rörlig stoppsignal" med stavens flagga (lite lojt, frenetiskt viftande kan tolkas som NÖDSTOPP); föraren svarar med "Uppfattat" (en kort), jag visar "Framåt" med armarna vilket föraren till sist kvitterar med ytterligare ett "uppfattat".
Detta är helt i enlighet med §52.2 i MRO-säo. Denna sekvens ger föraren rätt att passera en infartssignal i stopp.
Att blåsa "tåg kommer" när föraren närmar sig stationen är för att ge tkl möjlighet att hinna ställa infartsignalen till kör om detta är möjligt.
I och med att föraren blåser "Beredd" skall han vara beredd på spårändring och hinder och han har begränsad hastighet till 20 km/h. Hade jag bara velat ändra spår mot vad som varit angivet i tjänstetidtabellen kunde jag väntat på "Tåg kommer" och "beredd" och sen ställt en annan infartsignalbild än vad föraren förväntat sig. I MRO-säo är det inte "fritt spårval"; visar infartsignalen en annan signalbild än den förväntade (enl. tjänstetidtabellen) så skall föraren stanna.
Nu kan inte Tules signalanläggning visa "kör varsamt" till sidotågvägen och därför måste jag använda flaggandet för att ta in tåget på det spår som är angivet i tjänstetidtabellen.
Är det så att tågklareraren måste gå ut och möta alla tåg som inkommer till stationen, oavsett om de ska stanna eller köra vidare? Undantaget stationer som är obevakade och behandlas som linje.
Ja, tkl skall stå synligt vid tågs infart och avgång skall ges till genomfartståg. Exakt var man står kan variera, just på bilden står jag så att jag har som närmast till semaforen för att kunna ställa semaforen till stopp och hämta nyckeln till växel 1 och lägga utfartstågvägen för 302E efter att tåg 3 ankommit. Det är en god idé att kontrollera att det ankommande tåget stannar med bakändan hinderfritt för avgående tåg.
När tåg 3 nu ankommer är båda växlarna låsta i sina raklägen (rauk-lägen) och då kan semaforen lyfta ena vingen. För att kunna lämna stationen obevakad och ställa "Fri genomfart" med bägge vingarna måste jag gå in på expeditionen och hämta K14-nyckeln ur skrivbordslådan.