Kulör på växelklot förr -- svart/vit (Bana)
Det mesta om röda och vita (och från 1940 röda och gula) växelklot är redan nämnt i tråden. Jag kan tillägga följande:
Det är i 1924 års SJ-säo som det först nämns att växelklot är röda och vita. Äldre trafikregler vid SJ nämner inget om hur växelkloten var målade.
I 1936 års gemensamma säo för SJ och enskilda järnvägar (EJ) finns det dock för EJ angivet att växelklot kan vara svarta och vita i stället för röda och vita. Detta gäller fram till 1941.
Svarta och vita klot förekom alltså vid (åtminstone vissa) EJ år 1936, då de flesta EJ övergick från 1921 års tjänstgöringsreglemente för EJ till att tillämpa en något modifierad 1934 års SJ-säo. En gissning från min sida är att den svarta och vita målningen inte var ett EJ-påfund utan att den fanns tidigare även vid SJ. Det var (förstås) vanligt att EJ tog efter vad som gällde vid SJ, ofta med en viss fördröjning.
/up
En fundering: kan det möjligen röra sig om tyskt inflytande? T ex fanns det väl en viss tysk influens i BJ:s signalteknik (t ex semaforernas utseende).