Lyxresa med CIWL vagnar (Järnväg allmänt)
I maj 1931 bestod CIWL:s SAMLADE flotta av
1.287 sovvagnar
717 restaurangvagnar
24 salongvagnar
182 Pullmanvagnar och
182 resgodsvagnar
Med dessa trafikerade man ett mycket finmaskigt nät av linjer över hela Europa till Mellanöstern och norra Afrika (Egypten/Algeriet/Marocko). Från Irland till Leningrad.
Det tycks enbart ha varit Sverige-Norge och nordligaste Tyskland där man inte hade monopol.
Av detta säger det sig självt att långt ifrån alla dessa linjer ansågs för "lyxtåg". Förutom Orientexpressen fanns några andra legendariska, t ex Nordexpressen, som på den tiden gick österut mot Polen och baltstaterna istället för, som efter kriget när järnridån fallit, mot Skandinavien. De lyxigaste vagnarna torde ha varit de 182 Pullman-vagnarna. Avsevärt färre än den total flottan, således.
Ergo: Det är givetvis fullkomligt orimligt att Orientexpressen självt lade rabarber på alla dessa vagnar.
Not nr två: Det finns gott om exempel på insändare från omkring 1960 hur sunkiga CIWL:s vagnar hade blivit överlag, så bortsett från ett kort blomstringsperiod efter kriget kan man nog inte tala om "lyxtåg" längre.
Vilka lok som drog just Orientexpressen torde vara ett utmärkt föremål för självstudier. Såsom vi alla som försöker bidra med fakta, efter bästa förmåga, har gjort. Internet är i dag en stor hjälp.