Lyxresa med CIWL vagnar. Monopol? (Järnväg allmänt)
I maj 1931 bestod CIWL:s SAMLADE flotta av
1.287 sovvagnar
717 restaurangvagnar
24 salongvagnar
182 Pullmanvagnar och
182 resgodsvagnarMed dessa trafikerade man ett mycket finmaskigt nät av linjer över hela Europa till Mellanöstern och norra Afrika (Egypten/Algeriet/Marocko). Från Irland till Leningrad.
Det tycks enbart ha varit Sverige-Norge och nordligaste Tyskland där man inte hade monopol.
Nja, monopol är överdrivet.
[b]MITROPA[/b] grundat av Tyskland och Österrike/Ungern. MITROPA = Mitteleuropäische Schlafwagen- und Speisewagen- Aktien-Gesellschaft (på svenska "Centraleuropeiska sov- och restaurangvagnsaktiebolaget). Under första Världskriget ersatts t o m Orientexpressen av [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Balkanzug]Balkantåget med MITROPA-vagnar[/link].
MITROPA var även aktivt även i Schweiz och t o m på meterspår, Berninabanan hade [link=https://de.wikipedia.org/wiki/MITROPA#/media/Datei:Bernina_Bahn_Ge_6-6_81.jpg]Mitropa-reastaurangvagnar[/link]. Även grannbanan Rhätische Bahn hade [link=http://www.artnet.de/k%C3%BCnstler/albert-steiner/rh%C3%A4tische-bahn-mitropazug-auf-der-fahrt-ins-Nbc9bbCN26xPzT7RPW4mWQ2]MITROPA-vagnar[/link].
Även på normalspåret i Schweiz var [link=https://de.wikipedia.org/wiki/MITROPA#MITROPA_in_der_Schweiz]MITROPA[/link] aktivt.
I västra (= fransktalande) Schweiz var det dock [b]CIWL höll med meterspåriga vagnar[/b] på Chemin de Fèr Electrique Montreux-Oberland Bernoise (MOB):
https://trainsch.blogspot.com/2016/01/fze-66-2001-sapprete-plonger-vers.html
Så minst fyra av CIWL:s vagnar hade fel spårvidd för att någonsin kunna ha använts i Orientexpressen! (Under kriget såldes de till RhB där de användes som stabsplats för militären och sedan som vanliga första klassvagnar. De renoverades för några år sedan med insamlade medel och går i trafik vid högtidliga tillfällen. ([link=https://www.rhb.ch/en/world-of-railway-experiences/steam-nostalgic-rides/glacier-pullman-express]Det är vagn 2 och 3 på vagnen som är ex CIWL från MOB, tredje vagnen är f d MITROPA från Berninabanan[/link].) Mer om vagnarna [link=https://www.verein-pro-salonwagen.ch/]här[/link].
För att [b]svara på frågan om loktyp[/b] - åtminstone för de meterspåriga tågen - så använde:
- [b]Berninabanan [/b]sitt stora lok Ge 6/6 81 (senare Ge 4/4 81). Loket är nyrenoverat och körbart och finns på [link=http://blonay-chamby.ch/fr/essais-de-la-bb-81/]museibanan Blonay-Chamby[/link].
- [b]Rhätsiche Bahn[/b] sina "krokodiler" Ge 6/6 (I)
- Första året (1931) använde [b]MOB[/b] sina då nyaste och starkaste motorvagnar [link=https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/17804602278/]CFe 4/4 27[/link] och 28, varav den ena målades i CIWL-blått och crème. De två seaxliga loken ([link=https://farm1.static.flickr.com/926/42536131724_81529dafeb_b.jpg]MOB FZe 6/6 2001+2002[/link]) som beställdes till tåget levererades först året därpå, men då hade 30-talskrisen slagit till varför tåget aldrig mer kom att gå i CIWL:s regi. Loken användes många år i gods- och persontåg och ett av de finns nu [link=https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Blonay-Chamby_Montreux-Berner_Oberland-Bahn_-_2002_-_11.jpg]på museibanan[/link].
Svaret är naturligtvis lite OT, eftersom ingen av vagnarna gick i vare sig CIWL- eller MITROPA-regi efter kriget.