Lyxresa med CIWL vagnar. Genom Schweiz (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, August 31, 2019, 15:14 (1916 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

---

På kartan anges Lausanne. Men då bör det ha passerat Geneve, vilket är intressantare om man vill diskutera de lok som används.
Från Paris till Geneve bör det ha varit ett ånglok 2´C eller 2´C1´-lok från franska Est. För mig är det obekant vilket.
Från Geneve genom Schweiz till efter Simplontunneln måste det ha varit ett elektrolok från antingen SBB eller BLS (eller båda två i tur och ordning efter varandra).

---
[link=https://de.wikipedia.org/wiki/Orient-Express#/media/Datei:Orient-Express_1945-1962-2.png]Som framgår av kartan[/link] fanns det [b]tre olika tåg som hette Orientexpressen[/b]. De bytte tågdelar med varandra och hade dessutom ett antal kursvagnar som gick delar av sina resa i dessa tåg och andra sträckor i andra tåg. Närmast till för oss var kursvagnarna var de från Odra Port resp Berlin. Sammantaget måste dessa upplägg använt flera hundra vagnar. Jag håller mig till [b]Simplon-Orient-Express[/b] om verkligen nådde Istanbul och dessutom passerade Schweiz. Nej, tåget gick [b]inte[/b] via Genève, utan direkt från Dijon till Lausanne som framgår av kartorna. [b]Gränspassagen bör ha skett i Vallorbe[/b]. Hela den schweiziska sträckan Vallorbe-Lausanne-Martigny-Sion-Brig-Iselle tillhör SBB/CFF och kördes säkert med SBB-lok som också fortsatte första italienska sträckan Iselle-Domodossola.

[i]Man kunde tro att BLS ("Bern-Lötschberg-Simplon" ) även omfattar själva Simplontunneln, men det är "skryt", BLS går bara [b]fram till[/b] Simplontunneln d v s till Brig. F ö skryter BLS även i andra änden för BLS huvudlinje börjar inte i Bern utan först i Thun. Mellan Bern och Thun gick tågen på SBB.:s linje. Men "Thun-Lötschberg-Brig Bahn" skulle väl inte låtit lika pampigt som "Berner Alpenbahn AG Bern-Lötschberg-Simplon".[/i]

Nåväl, åter till [b]Simplon-Orient-Express[/b]. Hela sträckan Vallorbe-Domodossola var elektrifierad med enfas 15 kV 16 2/3 Hz från 1930.

[i]En intressant detalj är att själva [/i][link=https://de.wikipedia.org/wiki/Drehstrombetrieb_Brig%E2%80%93Iselle][i]Simplontunneln var elektrifierade med trefas 3 kV 16 2/3 Hz åren 1906-1930[/i][/link]! [i]Det gäller även den anslutande sträckan Brig-Sion men där bara 1919-27. Loken köptes dels från Brown Boveri (BBC) som ville sälja in trefassystemet till SBB. Loken kom dels från BBC och dels begagnade och inhyrda lok från nordöstra Italien.[/i]

Nåväl, vad hade SBB för ellok att dra tåget med under efterkrigstiden? SBB hade mer eller mindre brist på ellok hela tiden från elektrifierings början i mitten på 20-talet och till 1964. Jag har haft svårt att få fram vilka lok som användes i Wallis under de åren. De starkaste loken (t ex "krokodilerna" ) koncentrerades på Gotthardsbanan och därnäst tillfartssträckorna till Gotthard norrifrån.

Från att [link=https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_4/7][b]Ae 4/7[/b] levererades 1927-34[/link] så använde man säkert gärna såna i tunga, prestigefylla snälltåg. Det som möjligen talar emot det är att sträckan längs Genèvesjön och Rhône (d v s Lausanne - Brig) är relativt plan utan branta backar varför ett lättare lok kanske kunde duga? I så fall är [link=https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_3/5][b]Ae 3/5[/b] en trolig kandidat[/link]som användes framför person- och lätta snälltåg i Wallis. De fanns dessutom tillgänliga redan från 1922-25 kan då ha använts på de delsträckor som elektrifierades innan Ae 4/7 fanns. (Elektrifieringsdatum [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Chronik_der_Elektrifizierung_von_Eisenbahnstrecken_in_der_Schweiz#Fahrplanfeld_200]Vallorbe-Lausanne[/link] och [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Chronik_der_Elektrifizierung_von_Eisenbahnstrecken_in_der_Schweiz#Fahrplanfeld_100]Lausanne-Domodossola[/link].) Däremot var nog Ae 3/5 kanske för klena för Domodossola-Brig och kanske även Lausanne-Vallorbe? [b]Re 4/4 I[/b] fanns visserligen redan i slutet på 40-talet men var nog även de för lätta för att dra tunga CIWL-vagnar. [link=https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Ae_6/6][b]Ae 6/6[/b][/link] hade i slutet på 50- och 60-talet Gotthard som huvuduppgift men användes även på Simplon. Från slutet på 60-talet känns [link=https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_II][b]Re 4/4 II[/b][/link] som huvudkandidat för snälltåg i Wallis.

[b]Sammanfattning[/b]: min bästa gissning för 40- och början av 50-talet är Ae 4/7, efterhand uppblandade/ersatta av Ae 6/6 och mot slutet av 60-talet Re 4/4 II.

Till sist [link=https://bahnbilder-von-max.ch/sbb/strecke-lausanne-brig-domodossola/index.html]några äldre bilder från Lausanne-Domodossola[/link]. Tyvärr bara en bild med en CIWL-vagn (i Brig) och på den ser man inte loket, men kan kanske vara trevligt ändå?


Hela tråden: