SJ YP 900 i Spångenäs 1978 (Fordon: motorvagnar / dressiner)
De sex med Björn Karlsson (från Täby och inte samma Karlsson som skrivit inläggen ovan) i spetsen pröjsade in pengar för att rädda 888 och 900, var du en av dem? Ref till artikel i Rx nedan. Isåfall kanske de 1500 kronorna hamnade där?
Roslagsexpressen 1982 (okänt nummer)
”En grupp om sex privatpersoner med Björn Karlsson i spetsen, har på eget initiativ och för egna medel köpt in de båda smalspåriga YP-motorvagnarna 888 och 900 som sedan i höstas stått avställda vid SJ huvudverkstad i Örebro.”
Ja LOK känner jag väl till, han var väldigt engagerad i att rädda Smalspåret när det var aktuellt och det är ju möjligt att jag fanns med på listan över personer som erlagt egna bidrag i försöken att rädda undan YP 900/888 från skrotning så får vi verkligen hoppas att mitt lilla bidrag gick till räddningen av dessa fordon då för drygt 40 år sedan.
En liten parentes vad gäller återställandet av YP 900 i verkstaden i Vk av TJF-medlemmar när vi påbörjade projektet med byte av ena sidans sidoplåt så erhöll vi stor hjälp av Alf(Affe) Westergren som drev Westergrens Mekaniska Verkstad i Västervik uppe vid Stora Alle`n, han var en riktig smed av den gamla typen som hade lärt sig att smida medan järnet är varmt av sin far som också var smed. Sedan vi övriga hade borrat bort svetspunkterna på den skadade plåten så att vi kunde avlägsna den så kom Affe ner till verkstaden och mätte upp nya sidostag till långväggen och for upp till sin verkstad och "krökte" till lämpliga längder och punktade fast dom i korgen med svetsen samtidigt som vi lyfte upp övre långsidan till lämplig höjd och fixerade väggen för att sedan fästa den nya plåten (Y6) från KVAB. Det blev ett perfekt jobb tack vare hans samarbete med oss övriga, ett stort tack till dig Affe däruppe ibland molnen där du nu finns. Palle i Vika.;-)