SJ YBo på 80-talet (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Det tycks föreligga… interna skilda uppfattningar kring dessa fordon inom TJF. Typ. Men det kan vi lämna därhän, och i stället rikta in oss på frågeställningar jag förde fram i ett tidigare inlägg kring detta:
SJ skrotade alltså ett antal YBo-bussar i Västergötland och några till 1067 mm ombyggda d:o i Blekinge på 70-talet då förhoppningar om försäljningar till SL/ ”RB” och till Jordanien inte infriades. Och man räknade med att återstående smalspårig persontrafik -då bara i Småland- skulle upphöra tidigare än 1984, som det ju blev.
Därför avyttrade man så sent som 1982 (!) motorvagnarna YP 888 och YP 900 samt släpet UBFYP 1791 till (samma?) privatpersoner. Jag borde minnas detta utan stöd av varken ”Google” eller den analoga Rälsbussboken (SJK 92). Men….
YP 900 kom snabbt (typ) till TJF, medan de övriga fick ”mellanlanda” i Värmland och på NkLJ då de överläts (?) till ”Klarälvsbanans vänner” innan de hamnade åter i Småland (och även de till TJF) eftersom NkLJ var positiva till museitrafik -på andra banor än deras.
Och innan dess eller strax efter detta hade SJ bytt tillbaka ett par motorvagnar från SL/ ”RB”. Ingen långsiktig planering där inte….:-|
/ L G