Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 38 (Bana)

av Conny Sernfalk, Sunday, August 27, 2023, 12:34 (472 dagar sedan) @ Granis

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK vid Åkersberga, februari 1970.


Se där! Då finns det en viss historisk anknytning till den numera... försvunna ULJ-traditionen att köra med "felvända resgodsvagnar", d v s med plattform och tjänstekupé från tågsättet. Iallafall när det handlar om "extratåg under RB-tiden" :-)

Motivet =det officiella till detta förfarande var annars under mina första år i ULJ-trafiken att det var "för brandbevakningens skull". Att tågpersonalen var tvungna att gå hinderlopp bland cyklar och barnvagnar för att nå tjänstekupén var inget som hade betydelse. Då iallafall.

Men det var nog detta med "diggarbalkong" som vägde tyngst. I o m det kunde det stå en hoper entusiaster där varav nån kanske hade nån brandbevakaruppgift, men där flamsandet och snacket gjorde att de kunde kört igenom en skogsbrand utan att nån märkt nåt. Nåja. Lite (?) överdrivet, men nu är ordningen återställd. Normalt iallafall.

Vi kan väl åtminstone konstatera att när "RB" körde med finkan så denna gång i ett snöigt februari hade det väl knappast med brandbevakning att göra. En "ärlig diggarbalkong" då kanske?


/ L G :-P

Från mitt minne (jag var med på resan) var att resgodsutrymmet med tillhörande plattform, strängligen reserverat för en inre krets inom arrangörsgruppen. Där förekom gladligen inmundigande av s.k ädla starkare drycker som säkert värmde strupen i kylan. Dessutom kunde inte någon passagerare av misstag ta sig dit under resans gång.


Hela tråden: