Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 38. Inte linjeblock (Bana)
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK till vänster och ordinarietåget till höger vid Österskär, februari 1970. Det verkar som att utfärdsdeltagarna fick gå på medan tåget stod på uppställningsspåret.
Hm. Tågsättet står på rundgångsspåret, lite ovanlig lösning. Kan tänka mig att ordinarie tåget behövde tas in mot stopp.Improvisation pga fruset K-lås kanske?
Det gick att köra tågen från spår 2. Man fällde tågväg, det blev grönt på spår 1 och man körde från spår 2. Allt fungerade normalt efter att tåget lämnat. Yttersta växeln var ju en fjäderväxel och samma spårledningar aktiverades.Det var ett sätt att mötas på i Österskär men var ytterst ytterst ovanligt. Jag har nog bara varit med om detta vid denna resa.
Jag själv har bara kört från spår 2 med övningståg utan möte.
/tell
Jg undrar om inte Överkörmästaren har en poäng här? Utfart gick säkert att få men gick det få infart när det stod ett tåg på spår 2? Gick det ens att få utfart från Åkersberga med mindre än att spårledningarna var fria på både spår 1 och 2 i Österskär samt på linjen?
Det var ju inte ett normalt linjeblock mellan Åbg och Ösk utan "spårledning för hinderfrihetskontroll".
/funderar
Leif