Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 38. Inte linjeblock (Bana)

av Göran Kannerby, Sunday, September 10, 2023, 19:29 (363 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Så, varför hade det behövt bli vut med hjälptåg där i Österskär?


Såvitt jag begriper finns det två möjliga lösningar:

1. Ta sig vidare för egen maskin, eller möjligen rulla med tyngdkraftens hjälp

2. Vut med hjälpfordon


Och det baserar du förstås på att Österskär var obevakad station. Dock gällde ju ett antal specialbestämmelser för denna sträcka, så det behöver inte nödvändigtvis ha varit exakt som på SJ. Vi får väl se om någon kan red ut det.

Om hjälpfordon behövdes till tåg i Kårsta var det på senare år tillåtet att återkalla tågets körtillstånd och köra tåg i motsatt riktning fram till infartssignalen sedan föraren stoppställt denna.


Vid SJ/Banverket hanterades hjälpfordon på samma sätt som annars, dvs det var fullt möjligt att begära det, men sedan flyttade man inte tåget vidare förrän hjälpfordonet kommit fram.

En förutsättning för att slutstation skulle kunna vara obevakad var att det fanns infartssignal med spårledningsberoende.


Det undrar jag. T ex Simrishamn hade väl inte spårledning vid plattformen?

Vet ej. Ibland har det också varit så att stationer där ordningen infördes med lägre krav får vara kvar oförändrade.

Däremot vet jag att exempelvis Åseda, men linställverk och semaforer, fick infartssignalen från Nässjö ändrad till huvudljussignal just för att uppfylla detta krav.


Hela tråden: