Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 38. Inte linjeblock (Bana)

av Bobo L, Saturday, September 09, 2023, 13:42 (405 dagar sedan) @ Leif B

[image]
Bap 3250 ”Grisen” med extratåg för SJK till vänster och ordinarietåget till höger vid Österskär, februari 1970. Det verkar som att utfärdsdeltagarna fick gå på medan tåget stod på uppställningsspåret.


Hm. Tågsättet står på rundgångsspåret, lite ovanlig lösning. Kan tänka mig att ordinarie tåget behövde tas in mot stopp.

Improvisation pga fruset K-lås kanske?


Det gick att köra tågen från spår 2. Man fällde tågväg, det blev grönt på spår 1 och man körde från spår 2. Allt fungerade normalt efter att tåget lämnat. Yttersta växeln var ju en fjäderväxel och samma spårledningar aktiverades.

Det var ett sätt att mötas på i Österskär men var ytterst ytterst ovanligt. Jag har nog bara varit med om detta vid denna resa.
Jag själv har bara kört från spår 2 med övningståg utan möte.
/tell


Jg undrar om inte Överkörmästaren har en poäng här? Utfart gick säkert att få men gick det få infart när det stod ett tåg på spår 2? Gick det ens att få utfart från Åkersberga med mindre än att spårledningarna var fria på både spår 1 och 2 i Österskär samt på linjen?

Det var ju inte ett normalt linjeblock mellan Åbg och Ösk utan "spårledning för hinderfrihetskontroll".

/funderar
Leif

Ut med hakan för att reta igång dem som verkligen vet:

Jag vill minnas (men kan inte :-D ) att det gick att få utfart i Åkersberga mot Österskär, men att det inte blev infart i Ösk. Därför behövde man ha en radiodelgiven och med penna nedskriven S-order att visa upp för ställverket för att bli insläppt.

Alltså, i praktiken var det ju bara att segla in på stationen. Första växeln var ju en fjäderväxel som normalt låg in mot spår 1.

Nämnda blankett ersatte ju i praktiken "Tåg kommer" (låååång honka-signal) och "jag är beredd på hinder och spårändringar" (tre korta signaler). Föraren på ankommande tåg skulle alltså kontrollera hinderfrihet, växellägen och allt annat som kunde jävlas.

Jag var "håknurr" (huvudkonduktör, föraren var oftast Tbfh på RB:s resandetåg) på ett annalkande tåg från Stockholm, och vi hade fått besked om lokskada på ett föregående tåg som alltså stod kvar i Österskär. Jag har ett minne av att vi lämnade våra passvagnar i Åkersberga, men samtidigt säger samma minne att det var ett storlok vi hade i vårt eget tåg.

Tja, hur gjorde vi egentligen? jag vet alltså inte...


Hela tråden: