Raus kyrka - sammanstötningen 1976 (Signaler/säkerhet)
Denna olycka orsakades väl av att en stressad tågklarerare vid Helsingborgs godsbangård felaktigt släppte iväg ett tåg på den enkelspåriga sträckan trots att mötande tåg inte kommit in? Och föraren hade ingen möjlighet att kontrollera mötet.
Det skrevs hyllmeter om olyckan och orsaken efteråt och under rättegång som följde. Tågklareraren på Helsingborgs godsbangård hade helt tydligt alltför mycket att hålla koll på och av någon anledning gavs persontåget klarsignal trots att mötet inte hänt. Godståget var försenat vilket inte hjälpte det hela.
Helsingborg godsbangård hade på den tiden mötessignaler, så att en optisk signal gavs, istället för personlig kontakt föraren - tågklareraren. Föraren på persontåget hade ingen anledning att ifrågasätta den optiska signalen. Om godståget kommit in, hade han rimligen inte sett detta eftersom det gick till godsbangården och han hade ingen möjlighet att veta att det var sent.
Resultatet blev att utfartssignalen visade grönt och mötessignalen gav klartecken. Persontåget körde då ut på linjen.
Artiklarna jag har tillgång till skriver om händelsen och rättegången. Jag har tyvärr inget som anger hur rättegången slutade. Blev tågklareraren dömd? Blev någon annan ställd till ansvar?