Motorvagn Xo5 20 (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Saturday, February 28, 2015, 14:54 (3559 dagar sedan) @ ak44

Före litterareformen 1970 använde SJ litt X för motorvagnar med normal stöt- och draginrättning, d v s skruvkoppel och buffertar. Men ingen regel utan undantag: de sent levererade X0a6 hade automatkoppel som bara fungerade mellan X0a6. Motsvarande gällde X1, men de var redan från början littererade enligt 1970 års system.
X-litterat användes för både el- och förbränningsmotorvagnar och både för 4- och 5-axliga boggivagnar och för 2-, 3- och 4-axliga vagnar med axellager i vagnens huvudramverk. Under sent 30-tal och fram till 1945 använde man underlittera a för elmotorvagnar, d för dieselmotorvagnar och g för vagnar med förgasarmotorer, alltså bensinmotorvagnar. Efter 1945 nöjde man sig med a för elmotorvagnar och betecknade alla förbränningsmotorvagnar utan bokstavsunderlittera.
Nästan alla tunga boggimotorvagnar för diesel-/bensindrift kom från privatbanorna. Följande har övertagits/ägts av SJ efter 1940:
Nr 5, litt X0d4>X01, byggd 1938 av DEVA för VBHJ, sedan oklar historia, såld till SNJ 1946
Nr 6, litt X0d5, 5-axlig, byggd 1932 av DEVA för LyJ, såld till SNJ 1944. Träpanelklädd korg.
Nr 13, litt X0d1>X02, 4-axlig, byggd 1930 av Kockums för VBHJ, slopad som motorvagn 1948
Nr 14, litt X0d2>X03, 4-axlig, samma historia som nr 13
Nr 15, 16, litt X0d3>X04, 4-axliga, byggda 1938 av Linke-Hofmann för VBHJ, sålda till SNJ 1955
Nr 17, litt X0d4>X01, byggd 1937 av DEVA för UVHJ, såld 1955 till SNJ
Nr 18, litt X0md1, byggd 1936 av NOHAB för ???, slopad 1941
Nr 20, litt X0d6>X05, byggd 1935 av Kockums för MYJ, såld 1955 till SNJ
Nr 300, litt X0g3>X06, byggd 1931 av Hässleholms Mek Vst för UGJ, slopad 1955
Nr 308, 309, litt X0g3>X06, byggda 1925 för UGJ, i övrigt samma historia som nr 300.

Sven B


Hela tråden: