Motorvagn 18 & 19 (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson, Monday, March 02, 2015, 00:20 (3558 dagar sedan) @ Sven Bårström

Det kom väl två vagnar från FJ: 18 och 19, om jag kommer ihåg Leif Elghs bok rätt.
Den ena - som jag hade för mig var nr 19 - var som tidigare påpekats felklassad och fick nummer och littera i rälsbusserien.

Den andra var om jag förstått saken rätt systervagn till Motalavagnen på SRJ som fick både nummer i en annan serie och annat littera... :-P

Jag har alltid undrat om SRJ:s Motala-vagn ursprungligen avsågs få annat littera än Nohabvagnarnas Xo5p (de var ju trots allt olika), gissningsvis Xo6p. I så fall borde Rydbergarna - som fick litt Xo6p - varit öronmärkta för litt Xo8p.

Det är i alla fall det enda jag kommit på som liknar en förklaring för hoppet mellan Xoa7p och Xoa9p. Hade Motalavagnen blivit 6-a och Rydbergarna 8-or, så hade SJR motorvagnar fått en strikt kronologisk litteraserie:
Xoa2p, Xoa3p, Xoa4p, Xo5p, Xo6p, Xoa7p, Xo8p och Xoa9p.

Anledningen att 9-orna blev nior, var i så fall måhända att det blivande litterat fanns på för många ritningar hos leverantören när SJ ändrade sig.

Nå det var off topic.

SI

Hela tråden: