Motorvagn 18 & 19 (Järnväg allmänt)
Det kom väl två vagnar från FJ: 18 och 19, om jag kommer ihåg Leif Elghs bok rätt.
Den ena - som jag hade för mig var nr 19 - var som tidigare påpekats felklassad och fick nummer och littera i rälsbusserien.Den andra var om jag förstått saken rätt systervagn till Motalavagnen på SRJ som fick både nummer i en annan serie och annat littera... :-P
Jag har alltid undrat om SRJ:s Motala-vagn ursprungligen avsågs få annat littera än Nohabvagnarnas Xo5p (de var ju trots allt olika), gissningsvis Xo6p. I så fall borde Rydbergarna - som fick litt Xo6p - varit öronmärkta för litt Xo8p.
Det är i alla fall det enda jag kommit på som liknar en förklaring för hoppet mellan Xoa7p och Xoa9p. Hade Motalavagnen blivit 6-a och Rydbergarna 8-or, så hade SJR motorvagnar fått en strikt kronologisk litteraserie:
Xoa2p, Xoa3p, Xoa4p, Xo5p, Xo6p, Xoa7p, Xo8p och Xoa9p.Anledningen att 9-orna blev nior, var i så fall måhända att det blivande litterat fanns på för många ritningar hos leverantören när SJ ändrade sig.
Nå det var off topic.
SI
I manuset för ommärkningsbeslutet vad gäller SRJ lok och motorvagnar angavs littera för motorvagn 3104 till Xo5p, 3105 till Xo6p, 3106-3107 till Xo7p samt 3110-3112 till Xo8p. Detta är i skrivelsen ändrat för hand till Xo5p för 3104-3107 respektive Xo6p för 3110-3112.
Vad gäller orsaken till Xoa4p, Xoa7p respektive Xoa9p med luckor i litteraserien tror jag mig någonstans ha sett förklaringen att litterasiffran indikerar antal vagnar som respektive typ fick dra.