Motorvagn Xo5 20 (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, March 03, 2015, 08:12 (3729 dagar sedan) @ s svensson

1,2 och 7 togs ur trafik 1956. Då är tanken snabbt framme med att Yo2/sth 80/ flyttades från Skåne till Halmstad.Jag har inget minne av att de sattes in så tidigt i Varberg utan först något år senare. Dessa äldre motorvagnar och då i första hand fd HNJ vagnarna sattes in på Halmstad-Landeryd-Falköping och merutnyttjades till Tidaholm och Karlsborg. Kan Yo2/sth 80/ gått i Falköpingsomloppet redan 1956 så man kunde bli av med Devavagnar. En fråga också. Landeryd hade ett av Deva"loken". Kunde detta också använts på Vartofta-Tidaholm när den ändå gick till Falköping. En av HNJ Deva slopades 1956 och de båda andra 1958.

Enligt Svante Forsaeus´ (som alltid) utmärkta bok om tidaholmsbanan gick nr
1, 2 och 7 i trafik till 1954 och ersattes då direkt av Y/Yo-fordon. Yo2 kom 1958.
F. nämner inget om XF1. 1953 hade de två turer på tre fordon (Falköping-Landeryd-Halmstad). Från egna iakttagelser vid besök hos far- och morföräldrar minns jag att de var rätt skrabbiga och ersattes ofta av ånglok - L26, L27 eller S1. Sådana var förstås mer spännande för en liten grabb. I 1956 års tidtabell fanns bara en XF1-tur kvar, tågen 2622-2623 Landeryd-Falköping o å. Emellanåt blev det ånglok här också. 1957 blev det slut även med detta, då YBo6 insattes i Halmstad/Boråsområdet.


Hela tråden:

 

[x]
[*]