Motorvagn Xo5 20 - var den verkligen äkta tjänstevagn? (Järnväg allmänt)
Intressant tråd med mycket fakta om en intressant vagn.
Men bilden av den som "plogvagn" gör mig fundersam.
- Man har hängt dit en liten plog inte större än en normal "norrlandsplog". Varför inte en rejäl som HC-plogtrallorna fick?
- Man behåller inredning och t.o.m. gardiner.
- Man gör sig omaket att återställa dess märkning som SJ-motorvagn parallellt med tjänstevagnsmärkningen.
Då inställer sig frågan vad det egenliga bakomliggande syftet med bevarandet som tjänstevagn var? En ärlig och riktig ombyggnad hade väl inneburit en rejäl plog, spårrensare och borttagande av större delen av inredningen till förmån för lastutrymme.
Kan det ha varit så att benämningen "plogvagn" och den diminutiva plogen var ett alibi som användes av en lokal chef inom Ma eller Ba för att kunna bevara en trevlig motorvagn som t.ex. inspektions-, personaltransport- och/eller utbildningsvagn? Eller rent av ett försök att bevara den med mål att bli ett framtida museiföremål?