Avtalen med WFJ uppsagda - skarpt läge. (Järnvägs- och Museiföreningar)
Så nära slottet, hamnen och samhället är det nog snarare annat än garage som lockar. När man väl har städat upp miljön runt lokstallet skulle det kunna vara en fantastisk miljö för ett flertal olika verksamheter. Bostäder på gamla bangården är väl inte omöjligt att anta heller.
Redan runt 1987-88 när äldrebostäderna vid Wasagården skulle byggas, så var det tal om att hela stationsområdet skulle bort för att bebyggas. Då blev det en kompromiss, dvs. att endast en liten del av bangården försvann. Nu är det nog som du skriver att det största hotet mot WFJ är stationsområdets läge nära turistmagneten slottet. Det handlar helt enkelt om kapitalkrafterna och om framtida exklusiv tomtmark.
[b]Som jag ser det är WFJs problem följande:[/b]
I) Läget: stationsområdet ligger i ett känsligt område, dvs Vadstenas ansikte utåt mot turisterna, ett finområde där minsta lilla rälsspik uppfattas som störande skrot. Hade man haft stationsområdet lite mer avsides hade kravet på prydlighet inte varit lika högt.
II) Föreningen själva, man har satt ribban för högt redan från början, har inte insett att även museijärnvägen är en del av samhällets verklighet, kanske satsat för hårt och hållt fast vid visionen om ångtåg till Fågelsta.
III) Kommunen, Tommy Palmqvist (s) har motarbetat järnvägen i snart 30 år. Kanske har han fått sin vilja igenom snart.