surnad mjölk (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Wednesday, February 20, 2008, 22:01 (6149 dagar sedan) @ Henrik Mundt

Har aldrig påstått att några är kassa - ordvalet är ditt!
Vad jag påpekar är att myndigheter bl a gör livet surt för vetranjärnvägarna. Detta göras avsiktligt(?) i syfte att få bort föreningars krav på att få nyttja spåren och överta bl a spårområden mv för annat ändamål.Förvisso påpekade jag att en icke ringe del av frammöte var 50+. Eftersom jag också tilhör det gardet vet jag att ork mv inte är den samma som för 20-30 år sedan. Vad jag mera vet är att kundskapen att få ett ånglok att fungera håller på att försvinna.
Däeav innehållet i inlägget!!

OK, det är din iakttagelse. Låt mig säga att jag varit med om att se hur en förening på fallrepet gått en ny vår till mötes med nya aktiva som ligger runt 35-40 år som får även dem som är runt 60-70 att leva upp och tycka det är roligt igen. Före denna nytändning så resonerade många på det sätt som du verkar göra. "Hur ska det gå till och vem ska göra det och varifrån ska medlen komma" osv. Det var nästan så att nytänkare var besvärliga. Resultatet av nytändningen är att entusiasmen vuxit över hela linjen, ny kunskap hämtats in, och gamla drömmar förverkligats. Min poäng är att det finns många "sanningar" om hur allt blir värre, entusiasterna färre, kunskapen försvinner etc. Visst, om alla deppar och har samma upplevelse som du så flyr alla nya intresserade. Men det du beskriver är inte hugget i sten, dåliga spiraler går att vända och tynade kunskap går att föra vidare. Så jag delar inte din uppfattning på något plan. Att världen förändras och kraven med dem, ja det är jag helt med på!

MVH
Ante

Hela tråden: