Bevarande och DEVA-motorvagnar (Järnvägs- och Museiföreningar)
Hej!
Mina funderingar nedan är personliga, och de är ej ett ställningstagande från SJVM (som jag ibland representerar).1) Bakgrundsfakta: VB X 3 är ej med i bevarandeplanen. Fordonet är ej på något sätt komplett med motor/drivlina, utan är idag en vagn. Spårvidden är 891 mm. SJVM har inte ett uppdrag att spara på allt som ingen annan vill spara på (hur många som än tycker att det borde vara så) - möjligen tror jag SJVM kan känna ett ansvar för hotade fordon som ingår i en nationell bevarandeplan, om ingen annan gör det.
Det genererar ju några följd frågor:
Vilket uppdrag har då Sveriges Järnvägsmuseum (i vad ligger att man kallar sig Sveriges... ;o)
Hur ser läget ut för den smalspåriga bevarande planen?
2) Upprustning och bevarande: Om man nu ska spara på en DEVA vore det ju tacknämligt om det gick att göra den så komplett och fungerande som möjligt, samt att det finns möjligthet att levandegöra den via uppstart eller någon form av trafikuppgift vid utvalda tillfällen. Att rusta upp ett så spännade fordon enbart exteriört, parkera det inomhus och nöja sig där - motiverar det någon arbetsinsatsmässigt och ekonomiskt?
Nog borde det väl gå att konvertera den med ett modernare motor/generator aggregat för att kunna köra den, extriört renoverande men intreört lite bastardaktigt..men då kan man iaf få känslan av hur den var en gång i tiden.
Lönar sig? Nytt begrepp ;o)) det gör väl aldrig våran hobby...belöning fås i form av förnöjsamhet med insatsen.. ekonomiskt kanske det med tiden kan gå ihop som om man kör men inträde lär väl knappast räcka till en extriör renovering.
3) Vad finns det då för jämförbara objekt: I Sverige finns ingen DEVA med komplett drivlina, inredning eller förarhyttsutrustning. Det finns en motor på Färingsö. GBBJ kanske är de som ligger närmst med DEVA-motorvagnar ombyggda till personvagnar. Det är åtminstone fordon i rätt vettigt skick, som är möjliga på sikt att göra en motorvagn av (ork, pengar, prioritering), och som man kan hitta en roll och uppgift för vid vissa arrangemang.
Togs det inte omhand om en DEVA motor för nått år sen, vill minnas ett bildreportage? eller minns jag helt galet?
Korgen är väl den enkla biten, rätt drivaxlar/vxl-lådor är väl den knepigaste.
4) Utlandet: LJ M 1 i Danmark är en helt komplett DEVA, med originalmotor, och fullt driftduglig. Vi gjorde några försök att få den till Tåg 150, men det föll på att Danskarna tyckte det var för långt att dra den.
Synd
Vad är de för fel på den som DEVA-representant? Bara för att den är dansk eller den väl inte en sämre DEVA?
Inte är den väl sämre... bara långt borta ;o) Man vill ju gärna se grejerna på hemmaplan.
5) Min personliga åsikt: Om inte 891-branschen själva ser ett intresse/möjlighet i VB X 3 - varför ska någon annan då göra det? Jag tror ärligt talat ingen annan kommer göra det heller.
Tja om inte någon annan känner väldigt mycket för just DEVA, det i sig kan ju vara ett argument, tex Svenska Rälsbussklubben ;o)) (nä den va elak..)
Det kanske kan bildas en riksstödförening, DEVAns vänner...
//AÖ