Avtalen med WFJ uppsagda - skarpt läge. (Järnvägs- och Museiföreningar)
En SJK-medlem tillika ABB-medarbetare sysslade med att aktivera en DEVA-vagn som stod i Vadstena: Det gällde ett system som skulle hängas in mellan Banmotorer och gemerator. Hur har det gått där. Finns Devan kvar?
Vadstena var ju även ett ställe att åka till om man ville titta på lite 1067-materiel. Lyckades tom lura dit Svenska Kyrkans Unga plus lite konfirmander från Et-området. Men fick skjutsa dem själv, påminna prällen om att det trots allt fanns ett kloster i närheten, åka vidare till Liseberg och sitta på en bänk med prällen och studera förbipasserande vickningar.Har det faktum att en vagn snubblade omkull ha något med utkastningen att döma.
För övrigt... om förfallna bangårdar och sånt. Rekrytering är inte lätt och ingen av de verksamma blir yngre och lokstallet får 80+ boende som närmaste granne.
PS: Säger kommunen upp Klostret och kyrkan också? När dom ändå är i farten i sin kulturgärning.
Jaha, där ser man. Jovars "DEVAN" minns jag väl, vagnen dök väl upp tidigt 80-tal. Den brukade stå uppe vid vid infartskurvan. Så vitt jag minns var det mycket prat och lite verkstad kring den vagnen. Meningen var väl att den skulle byggas om till dieselelektrisk motorvagn (vilket den ursprungligen var antar jag?) Vagnen fungerade till stor del som förråd och manskapsvagn för ombyte och fikaraster. Vet faktiskt inte vart vagnen tog vägen sen. Med 1067mm-materialet menar du väl NKlJ-finkorna som skulle spåras om. Nu så här i efterhand var väl idéerna med DEVAN och 1067finkorna inte så genomtänkta. Just storslagna planer är varje museijärnvägs värsta fara. Man kanske skulle satsat på banunderhåll istället.