ERTMS och 1435-föreningarna del 2 -- växling utan ETCS (Järnvägs- och Museiföreningar)
Det enda som hittills har diskuterats i den vägen är att tillåta att drivfordon utan ETCS-utrustning framförs i växling på huvudspår i system E2, om växlingen sker bara inom ett s.k. lokalreserveringsområde som kring sig har skyddsbarriärer i form av skyddsväxlar eller spårspärrar som hindrar växlingen från att "tränga ut" ur lokalreserveringsområdet, ut på andra huvudspår.
Syftet med detta är att möjliggöra för outrustade växellok, som används på sidospår, t.ex. inom industriområden, att
-- om ovanstående krav är uppfyllda -- kunna gå ut på vissa huvudspår för att där hämta eller lämna vagnar.Således inte mycket att räkna med för järnvägsmuseiföreningarnas verksamhet.
/up
Hm, ajdå, hade fått uppfattningen att även det andra diskuterades.
Jag vänder på det hela då för att få rätt kunskap:
Om vi tänker oss en bangård i system E2, som har dvärgar som kan användas för växling på huvudspår, och såklart spårledningar, vad hindrar då att man kör där utan ETCS-utrustning?
-Trafikverket har bestämt att det ska finnas. Ett beslut alltså. Men bygger det på något alls?
-Att RBC ska veta hur man är positionerad, torde inte vara ett krav eftersom RBC inte vet det idag i åtm det som är "under" baseline 3.6?
-Att RBC ska kunna skicka ut nödstopp till fordonet är väl inte heller ett krav idag? Speciellt när det inte finns ett krav att RBC vet var fordonet ens finns?
-Vad mer?
/HP