ERTMS och 1435-föreningarna del 2 -- växling utan ETCS (Järnvägs- och Museiföreningar)

av daniel, Thursday, December 30, 2021, 12:25 (1128 dagar sedan) @ Martin Långström

Det enda som hittills har diskuterats i den vägen är att tillåta att drivfordon utan ETCS-utrustning framförs i växling på huvudspår i system E2, om växlingen sker bara inom ett s.k. lokalreserveringsområde som kring sig har skyddsbarriärer i form av skyddsväxlar eller spårspärrar som hindrar växlingen från att "tränga ut" ur lokalreserveringsområdet, ut på andra huvudspår.

Syftet med detta är att möjliggöra för outrustade växellok, som används på sidospår, t.ex. inom industriområden, att
-- om ovanstående krav är uppfyllda -- kunna gå ut på vissa huvudspår för att där hämta eller lämna vagnar.

Således inte mycket att räkna med för järnvägsmuseiföreningarnas verksamhet.
/up


Hm, ajdå, hade fått uppfattningen att även det andra diskuterades.

Jag vänder på det hela då för att få rätt kunskap:
Om vi tänker oss en bangård i system E2, som har dvärgar som kan användas för växling på huvudspår, och såklart spårledningar, vad hindrar då att man kör där utan ETCS-utrustning?

-Trafikverket har bestämt att det ska finnas. Ett beslut alltså. Men bygger det på något alls?

-Att RBC ska veta hur man är positionerad, torde inte vara ett krav eftersom RBC inte vet det idag i åtm det som är "under" baseline 3.6?

-Att RBC ska kunna skicka ut nödstopp till fordonet är väl inte heller ett krav idag? Speciellt när det inte finns ett krav att RBC vet var fordonet ens finns?

-Vad mer?

/HP


Med ETCS EOS 4 så kan man inte i nivå E2 gå in i driftläge skiftning med mindre än att man är positionerad, detta för att RBC:n i Baseline 3 ska veta i vilket område fordonet befinner sig i för att kunna skicka en balislista som talar om vilka baliser man inte får passera.

Ytterligare en kommentar till detta: Det handlar alltså om under vilka förhållanden som ombordutrustningen tillåts gå in i SH (växlingsläge). Det påverkar inte alls vilka möjligheter det finns att tillåta växling för fordon utan verksam ERTMS ombordutrustning. Normalt vis är förstås alltid positionen för ett ERTMS fordon känd.


Hela tråden: