ERTMS och 1435-föreningarna del 2 -- växling utan ETCS (Järnvägs- och Museiföreningar)
Ett positivt ljus är att kravet på ETCS på fordon som enbart används för växling kan vara på gång att förändras. Det är Trafikverket som ställt kravet, inte ERA/EU eller Transportstyrelsen som man kan tro, men det verkar pågå en omprövning inom TRV så att kravet kanske tas bort. Det kan innebära att ett fordon utan ETCS kan få växla på system E2 om det är lokalfrigivet eller finns medgivandedvärgar. Många idag ”tror” att man måste ha ETCS på fordonet av tekniska skäl (positionering, nödstopp), och tekniken finns för att ge det ett antal möjligheter…men det enda kravet är just att TRV tycker det ska finnas. Inget annat, enligt mina, säkra källor.
Det enda som hittills har diskuterats i den vägen är att tillåta att drivfordon utan ETCS-utrustning framförs i växling på huvudspår i system E2, om växlingen sker bara inom ett s.k. lokalreserveringsområde som kring sig har skyddsbarriärer i form av skyddsväxlar eller spårspärrar som hindrar växlingen från att "tränga ut" ur lokalreserveringsområdet, ut på andra huvudspår.
Syftet med detta är att möjliggöra för outrustade växellok, som används på sidospår, t.ex. inom industriområden, att
-- om ovanstående krav är uppfyllda -- kunna gå ut på vissa huvudspår för att där hämta eller lämna vagnar.Således inte mycket att räkna med för järnvägsmuseiföreningarnas verksamhet.
/up
Då bör förväntningarna bli att Trafikverket bygger fler sådana lokalreserveringsområden, när det gäller huvudspår, och när det gäller sidospår se till att obehörig utfart från dem också skyddas med skyddsväxlar.