ERTMS och 1435-föreningarna del 2 -- växling utan ETCS (Järnvägs- och Museiföreningar)
Det enda som hittills har diskuterats i den vägen är att tillåta att drivfordon utan ETCS-utrustning framförs i växling på huvudspår i system E2, om växlingen sker bara inom ett s.k. lokalreserveringsområde som kring sig har skyddsbarriärer i form av skyddsväxlar eller spårspärrar som hindrar växlingen från att "tränga ut" ur lokalreserveringsområdet, ut på andra huvudspår.
Syftet med detta är att möjliggöra för outrustade växellok, som används på sidospår, t.ex. inom industriområden, att
-- om ovanstående krav är uppfyllda -- kunna gå ut på vissa huvudspår för att där hämta eller lämna vagnar.Således inte mycket att räkna med för järnvägsmuseiföreningarnas verksamhet.
/up
Hm, ajdå, hade fått uppfattningen att även det andra diskuterades.Jag vänder på det hela då för att få rätt kunskap:
Om vi tänker oss en bangård i system E2, som har dvärgar som kan användas för växling på huvudspår, och såklart spårledningar, vad hindrar då att man kör där utan ETCS-utrustning?-Trafikverket har bestämt att det ska finnas. Ett beslut alltså. Men bygger det på något alls?
En önskan om att helt bli av med alla outrustade fordon det statliga nätet. Ett exempel på de suboptimeringar och stolligheter som den vertikalt separerade järnvägen för med sig, när de som ansvarar för infrastrukturen inte längre känner att trafikeringen är deras problem. En vertikalt integrerad järnväg hade aldrig hållit sig med kostsamma principer av det slaget.
Förhoppningsvis kommer verkligheten att tvinga Trafikverket till en bättre stångpunkt i den frågan, men ännu så länge har de stretat emot.