ERTMS och... -- växling i SH. Så här nu. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ulf Pålsson, Thursday, December 30, 2021, 11:21 (1128 dagar sedan) @ Leif B

---


Med ETCS EOS 4 så kan man inte i nivå E2 gå in i driftläge skiftning med mindre än att man är positionerad, detta för att RBC:n i Baseline 3 ska veta i vilket område fordonet befinner sig i för att kunna skicka en balislista som talar om vilka baliser man inte får passera.


Det låter bakvänt: för mig vore det naturliga att fordonet får en balislista på vilka baliser som [b]får[/b] passeras.

Det riktiga är: När ett fordon som är i nivå 2 sänder en s.k. SH-begäran (begäran om driftläge skiftning, shunting, SH) till radioblockcentralen (RBC), kan svaret bli:
* "SH nekad".
* "SH-medgivande med balislista", med upp till 15 balisgrupper. Dessa [i]kan passeras[/i]. Passage av annan balisgrupp medför nödbromsning (driftläge nödstopp, trip, TR). En balislista med 0 balisgrupper ("tom balislista"[i][/i]) innebär att passage av varje balisgrupp medför driftläge TR.
* "SH-medgivande utan balislista". Ingen begränsning avseende passage av balisgrupper, med undantag för sådan som är programmerad med "stopp om i SH", vars passage medför driftläge TR.

Ådalsbanan och Botniabanan är nu inrättad på följande sätt:

Om SH-begäran sänds från en position på linjen, får fordonet "SH-medgivande med balislista" om tågklareraren har lokalreserverat det aktuella lokalreserveringsrområdet. Om tkl inte har gjort det, får fordon "SH nekad".

Om SH-begäran sänds från en position på driftplats, får fordonet "SH-medgivande utan balislista". Dock gäller för två "linjeliknande signalsträckor" i Örnsköldvik C och Örnsköldsvik N samma som för linjen.

Om ett fordon står på linjen alldeles före en infartstavla, gäller samma som för driftplats.

"Stopp-om-i-SH" ges endast vid balisgrupp vid trafikeringssystemgränserna.
/up


Hela tråden: