ERTMS och... -- växling i SH. Så här nu. (Järnvägs- och Museiföreningar)
---
Med ETCS EOS 4 så kan man inte i nivå E2 gå in i driftläge skiftning med mindre än att man är positionerad, detta för att RBC:n i Baseline 3 ska veta i vilket område fordonet befinner sig i för att kunna skicka en balislista som talar om vilka baliser man inte får passera.
Det låter bakvänt: för mig vore det naturliga att fordonet får en balislista på vilka baliser som [b]får[/b] passeras.
Det riktiga är: När ett fordon som är i nivå 2 sänder en s.k. SH-begäran (begäran om driftläge skiftning, shunting, SH) till radioblockcentralen (RBC), kan svaret bli:
* "SH nekad".
* "SH-medgivande med balislista", med upp till 15 balisgrupper. Dessa [i]kan passeras[/i]. Passage av annan balisgrupp medför nödbromsning (driftläge nödstopp, trip, TR). En balislista med 0 balisgrupper ("tom balislista"[i][/i]) innebär att passage av varje balisgrupp medför driftläge TR.
* "SH-medgivande utan balislista". Ingen begränsning avseende passage av balisgrupper, med undantag för sådan som är programmerad med "stopp om i SH", vars passage medför driftläge TR.
Ådalsbanan och Botniabanan är nu inrättad på följande sätt:
Om SH-begäran sänds från en position på linjen, får fordonet "SH-medgivande med balislista" om tågklareraren har lokalreserverat det aktuella lokalreserveringsrområdet. Om tkl inte har gjort det, får fordon "SH nekad".
Om SH-begäran sänds från en position på driftplats, får fordonet "SH-medgivande utan balislista". Dock gäller för två "linjeliknande signalsträckor" i Örnsköldvik C och Örnsköldsvik N samma som för linjen.
Om ett fordon står på linjen alldeles före en infartstavla, gäller samma som för driftplats.
"Stopp-om-i-SH" ges endast vid balisgrupp vid trafikeringssystemgränserna.
/up