ERTMS och 1435-föreningarna del 2 -- växling utan ETCS (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Staffan Myrenberg, Thursday, December 30, 2021, 00:17 (1128 dagar sedan) @ Martin Långström

Om man får många olika komponenter som måste fungera samtidigt sjunker sannolikheten att hela systemet fungerar. Om varje komponent har 99,9% sannolikhet att fungera kommer ett system med 100 komponenter som måste samverka ha en sannolikhet på 90,4% att fungera. Om man har 1000 olika komponenter som är kritiska med sannolikheten 99,9% sannolikhet för att fungera kommer hela systemet ha en sannolikhet att fungera på 36,8%. När vi får vinter i Sverige verkar sannolikheten att tågen går minska rätt drastiskt och i media talas det om växelfel, signalfel osv. Ett fel i Katrineholm kan ju stoppa tågen på stora delar av västra stambanan. Jag har erfarenheter från kemisk industri med många instrumentsystem och fjärrstyrda ventiler. Våra svårigheter var ett löpande, förebyggande underhåll som bytte komponenter, servade komponenter innan de gick sönder. Fungerar verkligen järnvägarna och de trafikerande tågen på detta sätt eller kör man tills det blir stopp och rycker ut med "brandkåren" då? ERTMS är säkert jättebra på ritbordet men i verkligheten?


Hela tråden: