Skorstenstyper på ånglok. (Järnväg allmänt)
Jo, det är C10 1820 något som utreddes i denna tråd.
Enligt ett gammalt inlägg från Erik Sundström bör det vara BJ 44 närmast och BJ 45 bakom. Han kommenterade en bild som var tagen från andra sidan varför det står tvärtom i inlägget. Loken ommärktes aldrig vid SJ utan fanns vid verkstaden i Åmål tills de slopades (med cyklonerna kvar) och senare skickades till Vs via Örebro.
Just det. Det fanns väl en bild på loken i TÅG. En bild till finns här. En bild på 1811 finns här.
Enligt noteringen från Erik S fanns loken på Vs 1955 varför dateringen på bilden från Nässjö är felaktig.
Jag undrar om jag inte har uppgifter på när de kom till Vislanda. Återkommer!
Däremot vore det kul att spåra vad det är för panna som ligger på flakvagnen... Den verkar komma från ett vänsterkört lok (injektorplaceringen på vinkel bör ha varit eldarinjektorn, sotarmanövreringen sitter på andra sidan och tätningslocket för vakuumejektorn är på hitsidan) och verkar ha en säkerhetsventil framför hytten, månne satt den andra på domen. Den behöver inte haft med GDG att göra.
Jag tror att det är pannan från C4 1534.
Fler skorstenar finns på bild här. Dessa bilder är inte tagna i Vislanda utan på Örebro huvudverkstad. Apropå Örebro finns det en bild som visar kolskorstenar här.